David S. entstammte einer iranischen Familie, war daher von schiitischer Religion.
"They're Shias," the hairdresser (said), who gave his name only as Hakan ...”
Er wurde 2012 in der Schule gemobbt und zwar von türkisch- und arabischstämmigen Kindern, also mit hoher Wahrscheinlichkeit von sunnitischer Religion.
He was put through a trade school in his early teenage years when it became apparent he was unlikely to complete the standard German Abitur exams. But he ended up failing at his school too, blaming bullying by 'Turkish and Arabic' schoolmates as being the reason for his poor educational performance.
Unter den Todesopfern sind vor allem junge Menschen: drei Türken, drei von Kosovo-Albanischer Abstammung und ein Grieche moslemischer Religion. Allesamt wahrscheinlich Sunniten.
Zufall?
'We always mobbed him in school, and he always told us that he would kill us,' a former classmate says
"I was bullied for seven years ... and now I have to buy a gun to shoot you",
Gunman Ali David S. told classmates 'I will kill you all'
According to the Daily Mail, the gunman screamed anti-immigrant slogans before the shooting started. Claimed He Was Bullied & May Have Shouted ‘I am German’ On an Unverified Citizen Video.
Alex Shams, amerikanischer Nahostexperte, sucht eine Erklärung dafür, dass der Attentäter sich offenbar bei europäischem Rechtsextremismus (Breivik) inspirierte:
Some Iranians - particularly in the Diaspora - subscribe to the "Aryan" racial theory promoted by European thinkers in the earlier 20th century. This combines with their dislike for their own government. ....Aryan lineage and that this lineage distinguished them from "mongrel" Turks, Arabs, and "Muslims" as a category more broadly still holds certain sway. Many second-generation Iranians have extreme hostility toward not only their homeland's government, but also to Islam in general.
Marco, 16, kannte den Amokläufer von München vom gemeinsamen Computerspielen. Ihm fiel auf, dass David S. zunehmend extreme Ansichten vertrat - gegen Türken und Muslime allgemein.
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Nach dem misslungenen Putsch und dem Beginn der “Aufräumarbeiten” stellt sich die Frage: wo und wofür steht die Türkei heute? Zwei Entwicklungen der jüngsten Zeit sind bislang nicht recht in der Öffentlichkeit rezipiert worden:
Paranoia
In den Medien werden die laufenden Regierungsmassnahmen weithin als “Rache” und “Säuberung” einer gestärkten und selbstsicheren Regierung verstanden. Das ist partiell richtig, doch eine andere Komponente ist mindestens ebenso wichtig: die Angst. Das Ausmass des Putschversuchs und die Zahl seiner Sympathisanten hat die AKP-Regierungspartei “kalt erwischt”. Der Schreck ist offenbar gross: seit der Nacht des 15. Juli ängstigt sich die Regierung, dass das Militär erneut und erfolgreicher revoltieren könnte. Deshalb hat sich erst am 20. 7. Präsident Erdogan getraut, nach Ankara zurückzukehren. Umfangreiche Massnahmen zur Immobilisierung des Militärs wurden durchgeführt, von der Verhaftung tausender Offiziere bis zur Sperrung der Ausfahrt von Kasernen und dem Flugverbot für die Luftwaffe. Diese Massnahmen mögen paranoid erscheinen, wenn man den traurigen Zustand des Militärs nach dem Putsch bedenkt, aber sie zeigen, dass die AKP durchaus erkannt hat, dass sie nach wie vor von einer grossen und potentiell einflussreichen Minderheit der Türken abgelehnt wird. Sie erkannte, dass das Eis, auf dem sie sich bewegt, dünner ist als gedacht.
How to combat terrorism? Theories abound but the results of their implementation are fairly disappointing. Egypt is one of the frontline states and its counterterrorism strategy has been criticized for being too repressive and rather ineffective. The government describes its understanding of the causes of terrorism and its approach to fighting it.
The viciousness of the terrorist campaign being waged against Egypt and the region has catapulted counterterrorism to the very top bracket of the Egyptian government’s priorities. Egypt’s historical battle against the forces of extremism has played an instrumental role in the formulation of its national counterterrorism strategy, and has encouraged other countries with similar priorities to form counterterrorism partnerships with Egypt. Egypt’s approach to combating terrorism is one of comprehensive efforts against all facets of the threat, bypassing politics to place the focus squarely on how to mitigate and eliminate the threat of terrorism in a sustainable manner. Egypt’s insistence on isolating political considerations from counterterrorism efforts has unfortunately led some to claim that the Egyptian government’s counterterrorism strategy is narrow-minded or one-dimensional; this couldn’t be further from the truth.
The article titled “Egypt’s Theory of Terrorism” by Zack Gold and Elissa Miller, published in Foreign Affairs journal, illustrates this erroneous understanding of Egypt’s counterterrorism strategy. The article focuses on the repercussions of Egypt’s vision towards terrorism on US strategic interests, and asserts the presence of strong divergences between the American and Egyptian approaches to counterterrorism. The authors’ claim that Egypt focuses solely on the military/security aspects of counterterrorism is one that has recently been echoed by others in academic circles, but it overlooks several key factors pertaining to Egypt’s counterterrorism strategy as well as the phenomenon of terrorism itself and its evolution. Egypt’s approach is in fact focused on the ideological, security, and socioeconomic dimensions simultaneously, as well as countering radicalism in all of its forms and manifestations, reflecting a comprehensive vision for tackling the growing threat.
The article diagnoses the base roots of terrorism to be economic grievances and sociopolitical factors such as freedom of expression, which the authors believe to be at the heart of the US’s counterterrorism strategy. The argument presented is that political and economic dissatisfaction, bred by the allegedly ‘repressive’ policies of the governments of the region, constitute the central cause of radicalization and terrorist recruitment. This notion is increasingly being proven fallacious by global developments, in particular the widening of the social, socioeconomic, and geographical spectrum of radicalization, and the rising phenomenon of foreign fighters. The pool of potential recruits and sympathizers for terrorist organizations has grown exponentially not only in number but in diversity as well; terrorist are now able to infiltrate a myriad of communities in different countries, including Western countries, and indoctrinate individuals from varying socioeconomic backgrounds. Many of these recruits, some of whom have lived their entire lives in the West and have never set foot in the Middle East or suffered its allegedly repressive policies, have proven ready and willing to take up arms and give their lives for causes of terrorism and extremism.
This reality goes some way towards discrediting the theory that government policies in the Middle East exacerbate radicalism, leading to the growth of terrorist threats which are then exported to the West. If the socioeconomic and political conditions alleged to be prevalent in the Middle East by proponents of this theory did in fact establish the breeding ground for radicalism, we would not have witnessed foreign fighters flooding into the Middle East from abroad, including from the West, or terrorist recruitment networks operating and growing independently in the West, where such negative policies and conditions are purportedly absent. Yet these are sadly realities that cannot be ignored or dismissed.
The root causes of terrorism must thus be understood to go beyond simple anger and dissatisfaction with any given government as a result of alleged repression. There is no question that political and economic conditions do constitute a significant factor in the overall picture – a healthy society in which tolerance, prosperity and rule of law reign supreme is surely going to produce individuals less susceptible to radicalization and militancy. However, just as no organism can be fully immune from disease, no society can be fully inoculated from the plague of extremism and radicalism if the virus itself is not addressed at its core. Vulnerability to radicalization is affected by socioeconomic factors, but radicalism itself is an idea, a creed that must be confronted on both literal and figurative battlefields. That is exactly why Egypt’s counterterrorism strategy adopts a more comprehensive approach by placing equal focus on all aspects of the threat, including the ideology that lies at the core of the phenomenon, producing and regenerating its symptoms.
Out of this vision stems Egypt’s comprehensive approach to counterterrorism, taking into account the importance of a strong military response, the establishment of socioeconomic conditions conducive to prosperity, but perhaps most importantly going beyond the repercussions of the threat and addressing its essence: the radical thought and twisted interpretation of religion that preys on vulnerable youth and turns them into weapons. It is evident that terrorism represents an existential threat to modern civilization, as radicals are fundamentally opposed to the basic tenets of said civilization. This is a cornerstone of their ideology, and does not change with political considerations. The international community and its members must thus be careful not to allow their own political considerations to affect their engagement with this threat. At certain historical junctures, we witnessed states and governments attempting to exploit radicals and terrorist groups to gain advantage in larger conflicts, resulting in catastrophic long-term consequences as these groups predictably broke loose of any control and sowed chaos.
Unfortunately, today we see still witness an increasing capacity of terrorist groups to get hold of sophisticated weaponry, access adequate funds, and move freely across borders. This clearly suggests that there are certain entities facilitating the operations of such groups, repeating the same disastrous mistake. We must be firm in our confrontation against these terrorist groups, rejecting their base presence on principle rather than allowing any narrow-minded political considerations to get in the way.
The bloodthirsty and rigidly intolerant worldview that is adopted by terrorist groups is identical at its core, even if these different groups engage in differing degrees of violence and militancy. Those who propagate this worldview are openly promoting violence, conflict, and terrorism, whether they openly take up arms or not. Egypt’s approach to counterterrorism bypasses the false dichotomy of “violent vs. non-violent” extremism, recognizing that extremism by its very nature is a stepping stone towards violence and subsequently refusing to allow radicals to operate under different guises in service of the same goals. The source of the motivations and actions of radical groups is the same extremist ideology, and while it has produced many variants, it will produce countless more unless the concept itself is tackled, discredited, and defeated. The Egyptian approach relies on comprehensively and categorically refuting and countering all forms of extremism and radicalism, rather than making distinctions and categorizations which may lead to acceptance of and leniency towards radicals and extremists whose actions are less headline-grabbing but just as dangerous as any others. Contrary to many claims, Egypt does not bundle together moderates with extremists and jointly antagonize them; Rather, Egypt defines moderates as those who espouse the principles of accepting diversity and refraining from violence, not those who simply do not openly carry firearms.
Rather than accepting some radical groups simply because they do not carry out public beheadings like some of their peers, Egypt’s approach relies on outright rejecting all radical groups and their ideas, while countering their efforts by propagating and disseminating the moderate ideas of true Islam. Egypt’s efforts in this regard depend upon venerated religious institutions such as Al-Azhar and Dar Al-Ifta’, who work in partnership with moderate voices and communities throughout the world to discredit the logical and religious basis of extremist thought, and promote the values of tolerance and peace. Egypt prioritizes cooperation with international partners in this vein, working collectively to create a strong, viable counter-narrative with effective distribution methods.
An equally important factor in Egypt’s comprehensive counterterrorism strategy, but one that is often overlooked by many (including the aforementioned Foreign Affairs article) is the issue of Islamophobia. Terrorist groups rely on instilling siege mentality into their recruits and sympathizers, enforcing within them the belief that the entire world is inherently hostile to them and to their religion. This belief is a major element feeding radicalization, and the problem is sadly exacerbated by Islamohpobia, which is itself simply another form of radicalism. Hateful, inflammatory rhetoric and outright discriminatory behavior or policies only serve to confirm extremists’ claims of a world that views Islam as its enemy. Egypt has continually emphasized the need to combat Islamophobia in international fora, and continues to work with its counterterrorism partners to tackle a phenomenon which validates the very ideology we seek to discredit.
In parallel with efforts to combat extremist thought and radical ideology, Egypt’s counterterrorism approach emphasizes the importance of adequate military engagement with the militants that constitute the manifestation of this ideology. Intense counterterrorism operations are carried out by Egypt’s military, as Egypt recognizes the importance of a resolute military confrontation to prevent territorial expansion by terrorists and protect civilians from their brutal acts of violence. To ensure that such operations are as effective as they can be, Egypt cooperates closely with partners, including the US, on enhancing counterterrorism efforts. Despite claims of dramatic differences in approach between the US and Egypt when it comes to counterterrorism, most recently in the Foreign Affairs article, the US and Egypt continue to cooperate effectively in this field, working towards the same core goals. Political differences are inevitable between any two states, and these political differences are the ones alluded to in the article, such as Egypt’s refusal to accept intervention in its internal affairs. But as stated earlier, counterterrorism is among the top priorities of Egyptian national security, and as such the Egyptian government has insulated its counterterrorism approach from politics, allowing partnerships in this field such as the one with the US to flourish despite any political differences. The US government itself recognizes the importance of Egypt’s counterterrorism efforts to achieving shared goals, as US officials have consistently stated.
Egypt’s counterterrorism strategy is based on a comprehensive approach which focuses on combating and dismantling the core ideology which constitutes the threat itself, confronting the different terrorist groups which are its manifestations, and working to create an environment conducive to the rejection of radical thought, so as to prevent the resurgence of the threat. While political considerations may lead some to falsely perceive Egypt’s approach as the narrower one, it is in fact a more comprehensive vision that seeks to target the phenomenon as whole, rather than focusing on its more theatrical, attention-grabbing offshoots.
Wachstum ist kein blosser Fetisch, wie oft behauptet wird. Wachstum ist das Lebenselixir des neoliberalen Kapitalismus. Wachstum löst alle Probleme – in der Theorie. Angeblich mindert Wachstum die Armut der Armen und hilft Unternehmen und Staaten, ihre Schulden abzuzahlen. In Krisenländern wie Griechenland, Italien, Portugal rufen alle nach Wachstum beziehungsweise – um das Wachstum herbei zu zaubern – nach Investitionen. Regierungen, Politiker, Unternehmer, Gewerkschaften – alle fordern Investitionen. Als ob Investitionen ein Gut wären, das man bei Amazon frei Haus bestellen kann. Leider verhalten sich Investoren recht irrational: je lauter man sie fordert desto rarer machen sie sich. Braucht man sie nicht, dann kommen sie von alleine.
Angesichts des launischen Charakters der Investitionen und ihrer meist öko-schädlichen Kollateralwirkungen haben fleissige Denker schon vor Jahren die Frage gestellt, ob man Wachstum wirklich braucht, oder ob es nicht doch eine Wirtschaft gibt, die ihre Probleme ohne Wachstum lösen kann.
Eine Wirtschaft ohne Wachstum
Die wirklich wachen Denker gehen einen Schritt weiter: der italienische Soziologe Domenico de Masi beispielsweise ist überzeugt, dass die OECD-Staaten das Maximum des erzielbaren Reichtums bereits erreicht haben und es nunmehr nur noch abwärts gehen kann. Er hält alle Wachstumsstatistiken, die derzeit von staatlichen Institutionen verbreitet werden für kriminelle Lügen und führt als Beweis an, dass Italien beispielsweise in 2015 mit 4,6 Millionen absolut Armen den höchsten Stand der Armut seit 2005 erreicht hat.
Da es laut de Masi kein weiteres Wachstum mehr geben kann (was aus italienischer Perspektive absolut glaubhaft ist, denn Italiens Wirtschaft wächst seit 2008 nicht mehr) kann man Armut nur durch Verteilung des “Überflüssigen” mildern. Um den Überfluss zu beziffern, erklärt er, dass die zehn reichsten Familien Italiens 2007 soviel besassen wie 3 Millionen Bürger zusammen; 2015 higegen besassen sie soviel wie 6 Millionen Italiener. Während sich der Reichtum des zehn Familien also verdoppelte, verdoppelte sich auch die Zahl der absolut Armen. “Die Ungleichheit galoppiert”, schlussfolgert de Masi.
Glückliche Schrumpfung
Einen Schritt weiter als er gehen die Mitglieder einer Gruppe, die sich “Bewegung für die glückliche Schrumpfung” nennt, ebenfalls Italiener, aber international verlinkt. Mit einer Heerschau ökobewusster und kommerzkritischer Autoren, die vom Ex-König Bhutans bis zu Jeremy Rifkin reicht, fordern die Schrumpfer die Maximierung des Wohlbefindens anstelle des Sozialprodukts. Obwohl sie es so nicht sagen, misst sich Fortschritt für sie in der (absichtlich erzielten) Verminderung des Sozialprodukts. Die Schrumpfer verweisen auf eine wachsende Zahl alternativer Indikatoren, die von unterschiedlichen Institutionen entwickelt wurden als Alternative zur traditionellen Einkommensstatistik. Dabei übersehen sie den in der praktischen Anwendung wichtigsten dieser Indizes: den Human Development Index des UN-Entwicklungsprogramms UNDP.
In Vereinen, die sich an 34 Orten Italiens konstituiert haben, sind die Schrumpfer aktiv. Sie diskutieren nicht nur in drei grossen Themenbereichen (Ernährung und Landwirtschaft, Gesundheit, Land und Siedlungen), sondern gehen auch praktisch ans Werk: “vernünftiger Konsum”, “Selbstherstellung (Brot, Joghurt, synergetische Gärten, natürliche Landwirtschaft)” und “praktisches Wissen”. Stichworte: Minderung des ökologischen Fussabdrucks; Erstellung von smart grids, in denen die Bürger Erzeuger und Verbraucher von Energie werden; Bedarfsminderung.
Soweit Theorie und Praxis der fröhlichen Schrumpfung. Nun erhebt sich die Frage: kann Schrumpfung die aktuellen Probleme der Gesellschaften lösen?
Wachstum kann, wie bekannt, etliche dieser Probleme lösen. Selbst einige Umweltprobleme können im fortgeschrittenen Stadium des Wachstums gelöst werden, weil Reichtum Massnahmen ermöglicht, die armen Ländern unzugänglich sind, wie die OECD nachwies. Andere Umweltprobleme bleiben erhalten oder werden verschärft. Soziale Probleme werden durch Wachstum nicht, wie Thomas Piketty behauptete, quasi naturgesetzlich verschärft: es gibt auch Gegenbeispiele (wenn auch wenige).
Die sozialen Folgen der Schrumpfung
Nehmen wir an, die Verringerung des Sozialprodukts pro Kopf erfolge “quasi-naturgesetzlich” wie bei de Masi, wird also nicht absichtlich herbeigeführt. Dann will de Masi den vorhandenen “Überfluss” sozialgerecht verteilen. Wo findet er den Überfluss? Sicherlich nicht bei den wirklich Reichen, denn die verfügen stets über Mittel und Methoden, die geeignet sind, jeden staatlichen Zugriff zu unterlaufen. Nehmen wir realistischerweise an, die Reichen bleiben unerreichbar. Also muss de Masi die Mittelklasse schröpfen, denn die kann sich dem Staat nicht entziehen. Wenn alles gut geht, sollte es gelingen, die Armen ein wenig besser zu stellen zu dem Preis, dass die Mittelklasse schwer geschädigt wird. Beispiel: frühe Phasen in der Entwicklung kommunistischer Staaten. Bei fortschreitender Schrumpfung lässt sich die Umverteilung nicht aufrechterhalten: auch die Armen leiden. Am Schluss gibt es nur noch viele Arme und wenige Reiche: die Mittelklasse fehlt.
Wie steht es bei der absichtlich herbeigeführten “fröhlichen Schrumpfung”?
Hier bleibt die Klassenstruktur unangetastet. Alle zusammen, nämlich Arme, Reiche und Mittelklasse, verordnen sich Schrumpfung. Gibt es eine nationale Zielvorgabe, zum Beispiel minus 2 Prozent des Sozialprodukts pro Jahr? Dieses Ziel müssten alle Wirtschaftssubjekte – Staat, Privatwirtschaft, Bürger – anstreben. Statt Umsatz- und Gewinnmaximierung Umsatz- und Gewinnminderung. In der Landwirtschaft Ertragsminderung: statt 40 Doppelzentner Weizen pro Hektar nur noch 39 dz. In der Landwirtschaft lässt sich das relativ einfach erreichen: durch Verringerung der Verwendung von Produktionsmitteln (Dünger, Herbizide, Pestizide). Dies lässt sich staatlich steuern. Aber in der sonstigen gewerblichen Wirtschaft?
Wie will man ohne eine immense Bürokratie den Schrumpfungsprozess überwachen? Im einzelmenschlichen Bereich wird es nicht leicht fallen, den jährlichen Einkommensrückgang um die 2 Prozent des Testbeispiels akzeptabel zu gestalten. Wenn der Einkommensrückgang um 2 Prozent von einer Arbeitszeitschrumpfung um ebenfalls 2 Prozent begleitet wird, ergibt sich genug Musse, um Fertigmarmelade durch Eingekochtes zu ersetzen. Mit fortscheitender Schrumpfung wird es jedoch schwieriger, Zeit für den Ersatz gewohnter Waren und Dienstleistungen durch Eigenproduktion und lokalen Tauschhandel zu finden, denn allein der einmalige Verzicht auf Waschmaschine und Fertigpizza kann leicht einen halben Tag in Anspruch nehmen.
Ein weiteres Problem der fröhlichen Schrumpfung ist der menschliche Geist an sich. Der nämlich ersinnt laufend Verbesserungen, die wachstumsfördernd wirken, wie Paul Romer und Kollegen in der Theorie des endogenen Wachstums nachwiesen. So besteht die Gefahr, dass das Ziel der Schrumpfung um 2 Prozent garnicht oder nur teilweise erreicht werden kann, weil die Verbesserungen entgegen wirken. Nehmen wir das Beispiel des Internets: zu den weniger beachteten Effekten des Web gehört die Tatsache, dass binnen einer Generation hunderte von Millionen Männer weltweit tippen gelernt haben. Damit haben sie nicht nur Millionen Sekretärinnen ihres Jobs beraubt, sondern wenden auch Milliarden Stunden auf für eine neuartige Tätigkeit, die vielleicht auf Kosten der heimischen Joghurt-Zubereitung geht.
Es wird nicht leicht fallen, die menschliche Kreativität ausschliesslich auf die Schrumpfung zu fokussieren. Wahrscheinlich ist es leichter, die Verbrennung in Dieselmotoren zu optimieren, als ein schnelleres Verfahren zur heimischen Joghurt-Erzeugung zu ersinnen, ohne sich dem Verdacht der schädlichen Wachstumsförderung auszusetzen.
Geht es auch anders?
Ja, es geht. Europa bietet interessante Beispiele, wie traditionelle Volkswirtschaften zum Stillstand und sogar zur Schrumpfung gebracht werden können. In Ländern wie Griechenland, Italien und Portugal, aber auch in Frankreich wird eine Wirtschaftspolitik praktiziert, der es gelingt, die wachstumsfördernde Kraft der steten Erneuerung und Verbesserung zu neutralisieren und Stillstand oder Rezession zu erreichen. Das alles geschieht, obwohl die Volkswirtschaften in herkömmlicher Weise nach Wachstum gieren. Weiter gehende Beispiele unabsichtlich herbeigeführter Schrumpfung bieten Kuba und Venezuela. Auch die ehemalige DDR leistete Vorbildliches.
Das markanteste Beispiel bietet jedoch Italien, dem de Masi korrekt bescheinigt, dass es das mutmassliche Maximum des erzielbaren Wohlstands schon vor einem Jahrzehnt erreicht hat und seither in Gipfelhöhe auf der Stelle tritt. Auch lässt der hohe Grad der öffentlichen und Banken-Verschuldung mit de Masi erwarten, dass es von nun an nur noch abwärts gehen kann. Noch werden die Einkommensverluste der Armen und die Schrumpfung der Mittelkasse kompensiert durch das Wachstum des Reichtums, aber wie lange noch? Erst wenn die Reichen sich aus Italien verabschieden, wird das wahre Ausmass der schleichenden Schrumpfung sichtbar werden.
Während ein grosser Teil Europas mit der Schrumpfung flirtet, zieht der Rest der OECD-Welt mit Macht auf dem Pfad des Wachstums voran. Während Italiens Wirtschaft dümpelt, ist der Wohlstand in den USA zwischen 2008 und 2016 um 14 Prozent gestiegen, nämlich die Kaufkraft des Brutto-Inlandsprodukts pro Kopf. In Deutschland betrug die Zunahme sogar 21 Prozent.
Benedikt Brenner
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David Swanson/IRIN
Lorsque Roton Mia n’a plus réussi à joindre les deux bouts en travaillant pour deux dollars par jour, il a vendu son terrain, dans le district central de Kishoreganj, pour nourrir sa femme et leurs deux enfants.
N’ayant eu d’autre choix que de s’installer dans un bidonville de Dhaka, la capitale, M. Mia et sa famille font maintenant partie des millions de paysans sans terre du Bangladesh.
« Lorsque vous avez besoin de nourrir votre famille et que votre revenu n’est pas suffisant, vendre votre terre est la seule façon de survivre », a dit l’homme de 35 ans. « Il y a beaucoup de problèmes dans le bidonville, comme les pénuries d’eau et le manque d’espace, mais je n’ai nulle part où aller ».
Les familles sans terre se retrouvent souvent dans les bidonvilles de Dhaka. Les plus chanceux vivent sur des terrains ruraux appartenant à l’État.
Des millions de foyers bangladeshis ont perdu leur propriété à cause de la pauvreté, des catastrophes naturelles ou parce qu’ils se sont fait exproprier par des élites corrompues.
Selon une enquête par le Bureau des statistiques du Bangladesh, sur les plus de 160 millions d’habitants du Bangladesh, près de 4,5 millions n’ont plus du tout de terre, surtout en milieu rural.
« Le nombre de paysans sans terre est plus élevé que [ce qu’indiquent] les statistiques du gouvernement, et il augmente très rapidement », a dit Shamsul Huda, directeur général de l’Association for Land Reforms and Development (ALRD), une ONG qui défend les droits fonciers des personnes pauvres.
Catastrophes naturelles
Selon un rapport de la chercheuse Tahera Akter publié par le groupe de réflexion Unnayan Onneshan, basé à Dhaka, chaque grande inondation déplace en moyenne 39 millions de Bangladeshis et chaque cyclone en déplace trois millions de plus.
« Les catastrophes liées au climat, comme les inondations périodiques, les cyclones et l’érosion des rives, contribuent à l’augmentation du nombre de paysans sans terre », a ajouté Mohammed Abdul Baten, chercheur associé auprès d’Unnayan Onneshan.
« À cause du changement climatique, la productivité des terres est également en baisse. Lorsque les paysans ne peuvent pas gagner leur vie en cultivant, ils vendent leur terrain ».
Face aux difficultés économiques, de nombreux paysans empruntent à des mohajons [usuriers], puis perdent leur terre lorsqu’ils n’arrivent pas à rembourser à temps. « Privés de terre, les paysans ont un pouvoir d’achat insuffisant pour acheter des aliments nutritifs pour leur famille », signale un rapport d’Unnayan Onneshan.
Problèmes sociaux
Selon une étude de Habibur Rahman et Somprawin Manprasert, de l’université de Chulalongkorn, à Bangkok, la distribution des terres dans les pays en développement témoigne d’un déséquilibre social important.
Cette étude a révélé que « les paysages ruraux des pays en développement se caractérisent par des structures sociales très inéquitables ou ce que de nombreuses personnes appellent des “systèmes agraires bimodaux”, où des domaines commerciaux expansifs accaparent de grandes étendues de terres fertiles, tandis que de nombreux paysans cultivent de minuscules parcelles ou sont tout simplement privés de terre ».
La privation de terre peut attiser des problèmes sociaux, car « la pauvreté liée à la terre et les migrations vers les zones urbaines, lorsqu’elles ne s’accompagnent d’aucun développement en matière de logement et de services publics, conduisent à une expansion des bidonvilles, avec tous les problèmes sociaux que cela implique ».
L’augmentation du nombre de paysans sans terre est également due à l’expropriation. « En milieu rural, des personnes influentes s’approprient les terres des pauvres en confectionnant de faux documents », a ajouté M. Huda, de l’ALRD.
Le gouvernement cherche à limiter l’étendue des terrains que peut posséder chaque individu. Les personnes riches soudoient parfois les autorités pour s’approprier des parcelles et de faux titres de propriété sont souvent fabriqués pour pousser les familles à abandonner leur terre.
Récupérer la terre
Le ministre du territoire, Rezaul Karim Hira, a dit au Parlement, le 5 février, que 1,3 million d’hectares de terres appartenant à l’État avaient été « saisies ». Le gouvernement a pris des mesures pour se réapproprier ces terres, mais aucune donnée ne permet d’établir quelle superficie a été récupérée, a-t-il ajouté.
Selon M. Huda, le gouvernement n’en fait pas assez pour réduire le nombre de paysans sans terre.
« Sans réforme agraire, vous ne pouvez pas résoudre le manque de terres », a-t-il ajouté. « En fait, selon le droit foncier, les terrains cultivables qui appartiennent à l’État sont censés être distribués aux paysans sans terre. Mais la majorité de ces terrains sont encore occupés par des personnes influentes ».
D’après le parlementaire et président du comité foncier, AKM Mozammel Haque, le gouvernement est en train d’élaborer une politique de réforme agraire.
« Nous avons demandé aux autorités concernées de distribuer les terrains appartenant à l’État aux paysans sans terre », a-t-il dit. « Nous avons demandé aux autorités de préparer les documents nécessaires à une réforme agraire. Un comité a également été formé pour étudier les possibilités d’une réforme agraire ».